A legfrissebb hír...
SzMPSz logo: Visszavezet a kezdőlapra...

Főmenu

Hazajárók nyomában - honismereti túra a Magas-Tátrában és a Szepességben

2014. június 8-10.

A kiállítás fotóalbuma

Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége (SZMPSZ) keretében működő Felvidéki Tehetségsegítő Tanács (FTT) A Hazajárók nyomában címmel háromnapos tanulmányutat szervezett a szlovákiai magyar iskolák sikeres diákjai számára.

Az iskolák javasolhatták tanítványaikat, akiket pedagógusaik kísértek el. A tanulmányút a Nemzeti Tehetség Program támogatásának köszönhetően valósult meg.

A diákok három útvonalon juthattak el Tátraerdőfalvára. Galántáról indultak a szenci, csilizradványi, ekecsi, dunaszerdahelyi, vágsellyei, tallósi általános iskolások és középiskolások. A kelet-szlovákiai résztvevők a királyhelmeci, szádalmási és buzitai iskolából érkeztek a Magas Tátrába és Szepesség nevezetességeit a Galántáról érkezett buszon utazva tekintették meg.

Érsekújvárról a pozsonyi, a komáromi, a gútai, a búcsi, a hetényi, újvári, a madari és az udvardi iskolák diákjai és őket kísérő tanáraik indultak a másik buszon. Útközben csatlakoztak hozzájuk a lévai, zselízi, ipolynyéki, füleki, bátkai és tornaljai résztvevők. A csoportok 15 órakor a tátraerdőfalvi szállodában találkoztak. Az elkerülhetetlen intézkedések, elszállásolás után került sor a műsor részletes pontosítására.

Pünkösd vasárnapján a tátraerdőfalvi Kárpátia szállóban vertünk tanyát. A vacsora után a Csorbató körül tettünk egy sétát. A majd 20 hektáros tavat körbe sétáltuk és megtekintettük a környéken látható sportlétesítmények egyikét. Azután a szállodában gyűltünk össze. Pék László, az SZMPSZ elnöke üdvözölte a résztvevőket, elmondta a legfontosabb tudnivalókat, majd jómagam régi tátrai képeket vetítettem és ismertettem a Magas Tátra legfontosabb adatait és feltárásának történetét.

Ezután a diákok számoltak be róla, merre jártak útközben. Galántán a Kodály emléktáblát koszorúzták meg, majd Nyitraújlakon jártak, ahol Esterházy János emlékművénél tisztelegtek. Garamszentbenedek nem tervezett megálló lett, de az apátságot meglátogatták. Selmecbánya következett. A város megtekintése után Petőfi Sándor emléktábláját koszorúzták meg.

A kassaiak és "keletiek" vonattal érkeztek Tátraerdőfalvára. A márkusfalvi kastélyra, mely bútor- és hangszermúzeum otthona, csak röpke pillantást vethettek. Poprádon a városközpontot tekintették meg a haranglábbal, katolikus és evangélikus templommal, majd a Tátraalji Múzeum következet. Ez bemutatja a környék őskorától napjainkig terjedő emlékeit. Az őslényeket és maradványaikat, a régészeti feltárás nyomán előkerült emlékeket a gánóci neandervölgyi embertől kezdve a nemrégiben előkerült germán fejedelem sírján át Poprád történetét. A fejedelem V. sz.-ból származó sírját 2007-ben találták meg. A település- és folyónév a régi magyarban páfrány értelmű.

Az éjszaka folyamán egy pákosztos medve felfordította a szeméttárolót.

Másnap, június 9-én hegyi túra következett. A Tarajkára siklóval érkeztünk, majd elindultunk a Kőpataki-tó felé. Megnéztük a vízeséseket, az 1863-ban épített és felújított Reiner-menedékházat. Mentünk egyre följebb az erdei vihar nyomán szinte kopaszra tarolt területen, ahol mindenütt a pusztítás nyomait észleltük. Kora délután érkeztünk végcélunkhoz. Ezután egy átszállással libegő vitt minket Tátralomnicra, ahonnan még három kilométernyi gyaloglás után érkeztünk alaposan kifáradva szállodánkba. Összesen 10 km-t tettünk meg.

Délután indultunk a Szepesség megismerésére, melyről annak idején Cs. Szabó László esszéíró azt vallotta, hogy "Hitvallás és anyanyelv emberemlékezet óta faluról-falura változik; Szepesben például legalább öt nép keveredik; a katolikus és református magyar, a lutheránus, katolikus és ortodox szláv gyakran házszomszéd egymással. Beleszédülnék ebbe a tarkaságba, ha nem lebegne fölötte két angyal a magyar címerpajzzsal."

Először Késmárkon álltunk meg, ahol megtekintettük a régi evangélikus fatemplomot, majd az újat, ahol Thököly Imre hamvai porladnak. A templomot a neves bécsi építész, Theodor Hansen tervezte. Koszorúzás után megálltunk Grosz Alfréd (1885-1973) tanár háromnyelvű emlékművénél, akit 1945-ben kitelepítettek a többi némettel együtt. Majd a temetőt látogattuk meg. Megálltunk Alexander Béla orvos családi sírboltjánál, aki a magyar röntgenológia úttörője és egyben áldozata lett. Ezután sétát tettünk a városban, megnéztük a várat és indultunk tovább Felsőzúgóra, ahol megtekintettük 20 átmérőjű természetes krátert. Még mindig tábla tiltja benne a fürdést, de ma már erre sokan fittet hánynak. Mélysége 4 m. Ezután Krúdy Gyula podolini emléktáblájánál tisztelegtünk, megnéztük a piaristák rendházát és templomát.

Az utolsó napon Szepesszombatra látogattunk. A gyönyörűen helyreállított városka főterén megtekintettük az 1848-as emlékművet, melyet "édes hazánk iránti szeretetből" emeltek. Mátyás király, Majunke Gedeon építész és Hönsch Anna Zsuzsanna emléktáblájánál álltunk meg. Ez utóbbi Benyovszky Móric, Madagaszkár királyának felesége volt. Azután következett a középkori Szent György-templom megtekintése, mely pazar oltáraival mindig elbűvöli látogatóit. A főoltáron a Gonoszt megtestesítő sárkány fondorlatait Lőcsei Pál nagyon érzékletesen mutatja be. Miközben felső mancsával megadja magát, alsóval a ló lábát akarja elkapni. A tanulság, a Gonosszal nem lehet egyességet kötni, mert az sohasem tartja be ígéretét. A templom egyik ékszere az "Istensír", mely megmaradt és a kor színpadtechnikájának dokumentuma. Ezt Erzsébet angol királynő is megbámulta. Majd Lőcse városát, a "magyar Nürnberget" néztük meg. Gyönyörködhettünk a városházában, mely a Mikszáth-regényből készült film kapcsán vált közismertté. Láthattuk a régi városfalakat, Lőcsei Pál mester házát, akinek életéről oly keveset tudunk. A közeli szepesgörgői Csáky-kastély következett és a templom kertjében található Görgey-testvérek sírjánál tisztelegtünk. Dr. Görgey Béla (1894-1918) és Görgey Konstantin (1886-1918) huszár főhadnagyok, valamint Görgey Arisztid (1883-1916) nyugszik itt. Ez utóbbi Volhíniában esett el az első világháborúban. A másik kettő Trencsénkutason, 1918. december 5-én. (A síron hibásan Trencsénkutacs szerepel.) Sírfeliratukon a nevek előtt a következő szöveg olvasható: "Itt nyugszik/ három görgői és toporczi GÖRGEY-testvér,/ mind a három hősi halált halt a hazáért:" Majd a nevek alatt egy Horatius idézet: "Dulce et decorum est pro patria mori" (Édes és dicső dolog a hazáért meghalni.)

Még annyi időnk maradt, hogy egy középkori városkát, Szepeskáptalant megtekintsük, melynek teljes várfala megmaradt és lényegében egy utcája van: a kanonoksor.

Ebéd után mát búcsúztunk is és az iglói vasútállomáson egy részünk kiszállt, hogy vonattal folytassuk utunkat. Fáradtan, de élményekkel telve értünk haza. Meggyőződhettünk róla, a Szepesség történelmünk okán a miénk is!

(Balassa Zoltán)

Sajtómegjelenések:

A rendezvényről másutt megjelent hírek, fényképalbumok:

A program támogatói:
emmi ntp ofi

Gyermekrajzok kiállítása a Szlovák Nemzeti Múzeum Szlovákai Magyarok Kultúra Múzeumában
Komáromi Pedagógiai Napok megnyitója
Magyar - magyar kapcsolatépítés horvátországi Drávaszögben
A Szlovákiai Magyar Iskolák Országos Tanévnyitója
a galántai Szent István király templomban

Táblázat az SZMPSZ tagság nyilvántartásához (TV elnököknek)

Aktuális információk.
Kattintson ide!

Lapozzon bele a PF eddigi számaiba!

Adatlap a Pedagógus Fórum cikkírói reszére

Iskolai adatbázisunk a települések sorrendjében tartalmazza az iskolák adatsorait, beleértve a megnevezéseket, kapcsolatokat, igazgatók és helyetteseik neveit és elérhetőségeit s pár egyéb adatot. A 900-nál is több bejegyzést tartalmazó adatbázis településre szűrhető, avagy a "Bővített kereső|szűrő" segítségével egyéb szofisztikált szűrésmódok definiálhatók. A rendszer elégségesen sokféle oszlop-szerkezetű iskolalistákat tud generálni. Lépjen be! Próbálja ki!