A legfrissebb hr...
SzMPSz logo: Visszavezet a kezdlapra...

Fmenu

A weboldal tmogatja
  (C) 2004-2011 SzMPSz

Tanulmányút Erdélyben

Erdély, 2014. szeptember 12 – 15.

A rendezvény fotóalbuma

Királyhágó, Farkaslaka, Szejke, Gyilkos-tó, Békás-szoros…. a csodálatos Erdély megannyi gyöngyszeme. Talán nincs is magyar ember, aki ne szeretné látni ezeket a szemet gyönyörködtető helyeket. Nem csak a természet szépsége bűvöl el minden odalátogatót, de a magyar nemzeti történelmi és irodalmi értékek is magával ragadják az embert. Felvidék 41 magyar pedagógusa aktív részese lehetett e lélekemelő érzéseknek, amikor 2014. szeptember 12-15-ig négynapos tanulmányút keretében ízelítőt kapott Erdély meseszép kincseiből.

A hazai viharos időjárás elől menekülve Erdélyben verőfényes napsütés fogadott minket. Már a Királyhágónál élvezhettük a nyárias meleget, s a kellemes idő végig velünk maradt. Utunkat a kalotaszegi vidék központjának számító Körösfőn szakítottuk meg hosszabb időre, ahol megnéztük az 1764-ben épült négy fiatornyas, kazettás mennyezettel rendelkező református templomot, és látogatást tettünk egy családi házban, ahol egy kalotaszegi, jellegzetesen harsogó színekben pompázó bútorokkal és egyéb népművészeti tárgyakkal berendezett szoba kápráztatott el minket. Késő estére érkeztünk meg a székely Sóvidék központjába, a Medve-tó partján fekvő európai hírű fürdővárosba, Szovátára, ahol a Teleki Oktatási Központban kaptunk szállást.

Másnap izgalmas látnivalók sora várt minket: Az iparművészetéről nevezetes Korondon megtekinthettük Józsa János keramikus műhelyét, majd irodalmunk nagy alakjai előtt róttuk le kegyeletünket. Farkaslakán Tamási Áron síremlékénél jártunk, majd tisztelettel hajtottunk fejet Szejkefürdőn a legnagyobb székely író, Orbán Balázs hét székely kapuval díszített síremléke előtt. Ezután Józsa András történész vezetésével Petőfi Sándor nyomába eredtünk, s végiglátogattuk a nagy költő életének utolsó helyszíneit. Elsőként rövid sétát tettünk a Székelyföld központjának számító Székelyudvarhely belvárosában, és a Szoborparkban megnéztük a tizenhárom kiemelkedő történelmi személy és erdélyi művész mellszobrát. Székelykeresztúron a Gyárfás Kúria kertjében láthattuk és megkoszorúztuk Petőfi körtefáját, ahol a legenda szerint életének utolsó estéjét töltötte 1849. július 30-án, s megírta élete utolsó versét is. Segesvár felé közeledve idegenvezetőnktől részletes ismertetést kaptunk az 1848-49-es szabadságharc nagy csatájának egyes mozzanatairól. Láttuk az egykori harcteret, Petőfi menekülésének feltételezett útvonalát és azt a helyet, amely valószínűleg a nagy költő testének nyughelye. Az erdélyi szászok városában, Segesváron a világörökség részét képező várat jártuk körbe. A festői szépségű középkori utcák és épületek elbűvölő látványt nyújtottak. A vár legérdekesebb látványosságai a barokk stílusú Óratorony, mellette a 15. századi gótikus kolostortemplom, a várdomb tetején a 14 – 16. században épült ugyancsak gótikus stílusú evangélikus vártemplom, a híres Drakula-ház és a Szarvas-ház mind igazi ódon hangulatot árasztottak. Az egész nap folyamán lelkünkbe ivódott irodalmi és történelmi ismeretek mély hatását kedvesen oldották azok a népviseletbe öltözött erdélyi fiatalok, akikkel Nagygalambfalva előtt találkoztunk, s az út közepén mutatták be nekünk az esti szüreti bálra betanult táncukat. Hatalmas élmény volt mindannyiunknak! Az est csúcspontja pedig a felsősófalvi szüreti bál volt, ahová meghívtak minket a fiatalok, és egy jót szórakoztunk velük.

A következő nap Székelyföld természeti kincseit fedezhettük fel. Parajd a Sóvidék központja, a Kárpát-medence egyik legfontosabb sóbányahelye. Igazi turisztikai látványosság a Parajdi Sóbánya, s természetesen mi is leszálltunk a mélybe, a 120 m mélyen található látogatási szintre, hogy élvezhessük a sós levegő jótékony hatását, feltáruljon előttünk a bánya története, s megismerhessük ezt a földalatti, különleges világot. A mélység után utunk a kanyargós szerpentineken át a Keleti-Kárpátok egyre magasabban fekvő lélegzetelállító, lenyűgöző színekben pompázó tájaira vezetett. A Hagymás-hegységben található 1000 m-es sziklacsúcsok által övezett festői szépségű Gyilkos-tó Erdély talán legismertebb, leglátogatottabb helye. Az 1837-ben földcsuszamlás következtében létrejött tó különlegessége, hogy vizéből fenyőcsonkok állnak ki, melyek az egykori völgyben volt fenyőerdő maradványai. Kellemesen töltöttünk néhány órát e misztikus hangulatú tüneményes tóparton, majd továbbhaladtunk a végtelen hegyek birodalmában. A Békás-patak mentén jutottunk el Európa egyik természeti ritkaságához, a Békás-szoroshoz. Nehéz szavakat találni annak a monumentális sziklatömegnek a leírására, mellyel szembetaláltuk magunkat. Az első különös sziklaképződmény az 1156 m magas Oltárkő, majd a szoros egyre szűkül. Az út mellett kétoldalt 200-300 m magas szinte függőleges sziklafalak, melynek tövében a vágtató Békás-patak szorít magának helyet. A Pokol kapuja nevű helyen valóban érezni azt a drámai csodát, ami a sziklaóriások képezte szoros elementáris ereje hatásaként tört ránk, bizonyítva a természet végtelen hatalmát. Végigsétálva a vadregényes szurdokon elérkeztünk az ezeréves magyar határhoz, Erdély és Moldva találkozópontjához. Itt ért véget e fantasztikus természetjárásunk, s Gyergyószentmiklóson keresztülutazva visszatértünk szálláshelyünkre, Szovátára, hogy kipihenve a nap fáradalmait hazafelé vegyük az útirányt.

Utunk a történelmi Erdély szívében, az Erdélyi-középhegység és az Erdélyi-medence közti területen elhelyezkedő Kolozsváron keresztül vezetett. Néhány órára megpihentünk e jelentős nagyváros központjában, Mátyás király és Bocskai István fejedelem szülővárosában. Egy rövid városnézés keretében meglátogattuk a 14. században gótikus stílusban épült Szent Mihály-székesegyházat, megnéztük a főteret uraló emlékművet, Fadrusz János leghíresebb alkotását, a város jelképévé vált monumentális Mátyás-szobrot, és felkerestük igazságos királyunk közelben álló szülőházát is.

Teljesen feltöltődve, élményekkel és vendéglátóink szeretetével bőségesen telítve búcsúztunk Erdélytől, e verőfényes tündérhelytől, de sokan éreztük, hogy ez a gyönyörűséges vidék a szebbnél szebb kincseivel minket még visszavár.

(Lacza Aranka, pedagógus)

Magyar - magyar kapcsolatpts horvtorszgi Drvaszgben
A Szlovkiai Magyar Iskolk Orszgos Tanvnyitja
a galntai Szent Istvn kirly templomban

Tblzat az SZMPSZ tagsg nyilvntartshoz (TV elnkknek)

Aktulis informcik.
Kattintson ide!

Lapozzon bele a PF eddigi szmaiba!

Adatlap a Pedaggus Frum cikkri reszre

Iskolai adatbzisunk a teleplsek sorrendjben tartalmazza az iskolk adatsorait, belertve a megnevezseket, kapcsolatokat, igazgatk s helyetteseik neveit s elrhetsgeit s pr egyb adatot. A 900-nl is tbb bejegyzst tartalmaz adatbzis teleplsre szrhet, avagy a "Bvtett keres|szr" segtsgvel egyb szofisztiklt szrsmdok definilhatk. A rendszer elgsgesen sokfle oszlop-szerkezet iskolalistkat tud generlni. Lpjen be! Prblja ki!